
Сьогодні й досі у нашій свідомості живе широко поширений стереотип: комп’ютерні ігри – прерогатива підлітків. Проте, статистика свідчить: середній вік гравців у комп’ютерні ігри – 37 років, майже половина гравців (42%) – жінки, а 85% всіх гравців грають у ігри через мобільні прилади. Такі цифри не залишають байдужими ні дослідників, які намагаються дати відповідь на питання «Чому люди грають у комп’ютерні ігри?»; ні розробників, які завзято пропонують своїм споживачам нові виміри ігрового світу; ні лідерам організаціям громадянського суспільства, які за допомогою ігор надихають та спонукають людей до вирішення конкретних соціальних завдань.
Щоб розібратися як можна використовувати технології он-лайн гри у роботі своєї організації, варто все ж таки спочатку зрозуміти мотивацію людей. Дослідження сходять на одному: люди грають в ігри, щоб змінити або структурувати свої внутрішні переживання. Комусь подобається заповнювати себе новими думками та емоціями, пов’язаними з роботою чи навчанням, хтось використовує ігри як виклик і можливість для перевірки власних здібностей. Люди шукають ефективність та порядок. Ігри пропонують їм це. Люди намагаються уникнути проблем реального світу та спробувати себе у ролі порушника соціальних норм, яких в реальному житті суворо дотримуються. Ігри у тут можуть бути корисними. Проте майже всім гравцям подобається відчуття виклику і абстрагування, які дає гра. Захоплюючий і розслабляючий ефект дуже приваблює і багато-хто застосовує його терапевтичний засіб для того, щоб отримати новий погляд, заспокоїтися після важкого дня або повернути самоповагу.
Використання он-лайн / комп’ютерної гри для зміни соціальної поведінки людини, мотивації підтримки нею доброї справи, інформування про актуальні проблеми сьогодення, збору благодійних пожертв або з метою проведення лікувальної терапії та реабілітації, стає поширеним трендом сучасного світу. Найкраще уявлення про різноманіття таких ігор можна отримати на сайті Games For Change, який слугує певною базою даних ігор на соціальну тематику. Тут можна знайти ігри за категоріями залежно від віку, а також залежно від теми: мистецтво, громадянське суспільство, економіка, освіта, навколишнє середовище, охорона здоров’я, людські права, бідність, наука, молодь тощо. Для тих, хто цікавиться освітніми питаннями, корисним може бути сайт: http://www.icivics.org/ – тут також можна знайти багато цікавих ігор.
Можливо, деякі ігри не враховують культурних та ментальних особливостей цільових груп, з якими працює організація, адже вони можуть бути орієнтовані на конкретну країну та її проблеми. Проте, ця база даних дає уявлення та поштовх для власної творчості, надихаючи бути креативними та спробувати створити власну гру. А для цього сьогодні існують різні можливості та інструменти, які прості, безкоштовні і доступні. Наприклад, такі платформи як: http://gamesalad.com/ (платформа, яка дозволяє створити ігри для всіх топових мобільних платформ), http://www.stencyl.com/ (платформа, на якій можна створити ігри для веб-сайтів та iPad), http://scratch.mit.edu/ (платформа, яка частково перекладена на російську та орієнтована на створення інтерактивних програм, анімацію, ігор, музикальних продуктів та інших творчих проектів дітьми).
Перед тим як почати створювати власну гру дослідники радять дати відповідь на питання про:
– цільову аудиторію гри;
– проблему, яку буде вирішувати гра або соціальне завдання, яке вона ставить перед собою;
– зміни, які мають відбутися в результаті гри;
– дії, до яких спонукатиме гра.
Це можна зробити у форматі матриці “Game Plan to Change the World”, яка слугує основою для подальшої роботи.
Міжнародний досвід свідчить, що якщо у вас не достатньо ресурсів для створення гри, залучіть до цього процесу волонтерів з числа молоді та студентства. Вони із задоволенням допоможуть вашій організації перенести проблему, якою опікується організація з реальності в он-лайн світ.
Матеріал підготовлено за результатами участі в тренінгу «Збільшення аудиторії за допомогою спільної он-лайн освіти» в рамках київського Техкемпу, тренер Джозефін Дорадо, The New School Kidz Connect