
Законопроекти про SMS-благодійність: які загрози в них бачить Кабмін
Кабмін дав негативний висновок на узгоджені сектором благодійності і мобільними операторами законопроекти № 2297-1 та № 2440, які мають на меті звільнити благодійні SMS від оподаткування. Позиція кабінету Міністрів зводиться до того, що "прийняття законопроекту призведе до втрат бюджету". Ми вважаємо, що уряд розглядав наші законопроекти стереотипно і щонайменше не врахувало двох факторів:
1) зараз надходжень до бюджету від благодійних SMS немає (ніхто ними не користується саме через високі податки), отже, втрачати немає чого;
2) завдяки соціальним програмам благодійних фондів та організацій, в рази ефективнішим за державні, держбюджет тільки заощадить.
Позиція Кабміну щодо звільнення від податків мобільних пожертв
1. Прийняття законопроекту призведе до втрат бюджету.
2. Запровадження додаткового звільнення від ПДФО відповідної суми коштів платників податку – абонентів за допомогою мобільних операторів для цілей благодійництва призведе до розширення чинного порядку звільнення від оподаткування благодійної (гуманітарної) допомоги, отриманої від резидентів.
Чинний порядок звільнення від оподаткування податком на доходи фізичних благодійної допомоги дозволяє безперешкодно акумулювати та розподіляти кошти на користь фізичних осіб, які перебувають у зоні АТО або вимушено покинули місце проживання у зв’язку з проведенням АТО та тимчасовою окупацією АР Крим.
3. Пунктом 185.1 статті 185 Кодексу визначено, що об’єктом оподаткування ПДВ є операції платників податку з постачання товарів/послуг. Оператори телекомунікацій фактично здійснюють операції з отримання та перерахування коштів на благодійні цілі за дорученням інших осіб, тобто кошти на цілі благодійної діяльності, не є доходом оператора телекомунікацій від надання (продажу) телекомунікаційних послуг та не є послугою, тому за своєю природою не можуть бути об’єктом оподаткування податком на додану вартість.
4. Запропоновані зміни до статті 192 Кодексу, передбачають особливості визначення бази оподаткування платника податку в окремих випадках, зокрема при поверненні платником податку – оператором телекомунікацій суми попередньої оплати послуг, що фактично позбавить такого платника податку повернути суми ПДВ, нараховані та сплачені у складі податкових зобов’язань.
Пропозиція з надання дозволу платнику податку не здійснювати коригування сум ПДВ, раніше віднесених до податкового кредиту, в разі перерахування благодійним організаціям благодійних пожертв абонентів, призведе до втрат бюджету.
Відповідь і пояснення Українського форуму благодійників
Документ, підготовлений Кабінетом Міністрів України, свідчить про те, що, на жаль, цією інституцією не було проведено глибинного аналізу процесу відправки благодійного смс-повідомлення та причин великого податкового навантаження під час здійснення цієї операції.
Хочемо донести кілька важливих тез:
1. Благодійна допомога за своєю природою не є послугою, а тому не повинна оподатковуватися ПДВ та підлягати включенню до доходів (в тому числі, якщо вона зроблена за допомогою механізму смс-пожертви). І це має бути закріплено на законодавчому рівні. Це є стандартною міжнародною практикою.
2. Будь-яке поповнення особового (мобільного) рахунку абонентом сприймається як отримання оплати за телекомпослуги (Постанова КМ України від 11.04.2012р № 295 "Про затвердження Правил надання та отримання телекомунікаційних послуг"). Як сам абонент в момент поповнення, так і телекомунікаційний оператор в момент отримання коштів від абонента не можуть заздалегідь знати, куди саме будуть витрачені кошти абонентом (зокрема, чи будуть кошти витрачені на благодійність).
3. Отримання оплати мобільним оператором від абонента в рахунок надання телекомунікаційних послуг зобов`язує його згідно Податкового Кодексу України нарахувати в цей же день 20% ПДВ та не пізніше наступного дня згідно Закону України "Про збір на обов’язкове державне пенсійне страхування" від 26.06.1997р., № 400/97-ВР, перерахувати 7,5% збору до Пенсійного Фонду України (ПФ). Тобто, із здійсненого абонентом поповнення на 5 грн., що включає в себе 0,78грн. ПДВ і 0,29 грн. збору до ПФ, фактично на розмови абоненту залишається 3,93грн.
4. Якщо абонент хоче пожертвувати свої кошти в розмірі 5 грн. на благодійність – це означає, що абонент відмовляється від отримання телекомунікаційної послуги (SMS-повідомлення/дзвінка), і просить перевести гроші на благодійність. При цьому як 3,93грн., так і сплачені 1,07 грн. податків (ПДВ та збір в ПФ) повинні буті повернуті абонентові оператором як і будь-якому іншому споживачу, який сплатив за послугу, товар, роботу, а потім не отримавши її – відмовився від такої послуги. Відшкодування податків з бюджету саме абонентові ускладнюється тим фактом, що переважна кількість абонентів знеособлені (не мають ідентифікації за паспортом, ідентифікаційним номером тощо). Тому процес повернення коштів саме абонентові державою є практично неможливим.
Таким чином, з перераховуваних 5 грн. абонентом у разі його відмови від послуг, оператором мають бути повернуті всі 5 грн. При цьому 1,07 грн. сплачених податків оператором, на яких покладений обов`язок утримувати з абонентів та перераховувати податки до бюджету податків мають бути компенсовані оператору державою.
У протилежному випадку здійснення благодійності з використанням мобільного рахунку буде збитковим для оператора і не буде доцільним як для того, хто здійснює пожертву, так і для того, хто отримує пожертву (мобільний оператор буде змушений у разі відмови від телекомпослуг перераховувати з отриманих 5грн. від абонента лише 3,93 грн. на благодійність).
Загальні висновки
– Згідно отриманих раніше роз`яснень від Державної фіскальної служби України повернути мобільному оператору сплачений ПДВ є можливим згідно ст. 192 ПКУ. Це є цілком логічний та законний шлях – адже коли є відмова від послуг споживачем – то ПДВ зобов’язання можливо зменшити шляхом коригування згідно ст. 192 ПКУ. І саме цей механізм пропонується закріпити законодавчо Проектом Закону України № 2440.
– Вважаємо позицію Кабінету Міністрів України в частині звільнення від оподаткування податком з доходів фізичних (ПДФ) осіб згідно з ст. 170.7 статті 170 Податкового кодексу як таку, що порушує соціальну справедливість. Адже в цій статті визначені лише певні категорії осіб та види благодійної допомоги, які підлягають звільненню від ПДФ. І благодійне СМС наразі не є частиною даної статті. Якщо через благодійні СМС буде збиратися допомога як учасникам АТО, онкохворим дітям або самотнім перестарілим особам, умови оподаткування ПДФ мають бути однакові для усіх нужденних осіб, для яких збирається допомога.
– Важливим є той факт, що абонент отримає від оператора безкоштовні послуги з перерахування коштів на благодійність, що може оподатковуватись як отримання додаткового блага згідно з пп. 164.2.17 п. 164.2 ст. 164 ПКУ. Хоча здійснення благодійної допомоги не є додатковим благом. Тому відповідні зміни вносяться у дану норму.
Що далі?
Український форум благодійників звернувся до Голови Комітету Верховної Ради України з питань податкової та митної політикив з аргументами і проханням сприяти розгляду законопроекту № 2440 на засіданні Комітету з питань податкової та митної політики протягом червня 2015 року та запросити до участі УФБ.
Якщо цивілізована SMS-благодійність потрібна вам і вашим колегам, будь ласка, надішліть листи підтримки прогресивних законопроектів до парламенту! Вони вже готові.