
«Піартеся – бо ви того варті!» – під таким гаслом пройшов семінар-тренінг «Благодійність в Інтернеті: промо віртуальне – результати реальні». Захід відбувся 13 вересня 2011 року в рамках просвітницької програми Українського форуму благодійників «НА ВЧИСЬ».
П’ятнадцятеро учасників (представники НУО та нових медіа) аналізували власний досвід застосування онлайн-інструментів організаційного брендування, формулювали цілі та стратегію просування своєї діяльності в Мережі.
Тренерами виступили Тарас Тимчук, директор напряму "Суспільна інформація" Ресурсного центру ГУРТ та Леся Ярошенко, координатор інформаційних проектів Українського форуму благодійників, редактор Першого українського порталу про благодійність UFB.
Тарас Тимчук розповів про можливості ГУРТа, який упродовж 15 років інформує та формує громадянське суспільство України. Зокрема йшлося про нові інструменти: онлайн-трансляції та онлайн-конференції. Події та учасників редакція ГУРТа зазвичай обирає самостійно, однак Тарас Тимчук не заперечував, щоб представники третього сектору пропонували теми та спікерів для живого мовлення на порталі. Тарас проанонсував новий проект ГУРТа PRoГОн (піар для громадських організацій). Суть у тому, що репортер приходить у гості до НУО, спостерігає її будень і спілкується зі співробітниками. В результаті виходить нарис про організацію, звучать невимушені думки. Для НУО це привід привернути до себе увагу й показати те, чого й самі можуть не помічати у щоденній роботі, чого не видно у звітах.
Тренер підсумував свої спостереження за користувачами ГУРТа і дав поради, як стати зіркою третього сектору. Українці в цілому і НУОшники в тому числі бояться запитувати, критикувати, бояться камери і власного голосу. Тарас радить подолати цей страх. Інша проблема – безвідповідальне ставлення до власних дописів. Скажімо, людина публікує пост у блозі, просить до неї звертатись і запитаннями, а потім зникає на кілька тижнів із Мережі. Є категорія дописувачів, які використовують такі ресурси, як ГУРТ лише для звітування про поширення новини, не зважаючи на її суспільну значущість. Наприклад, надсилають анонс заходу за день до його початку, коли вже ніхто не встигне зареєструватися. Тож редакція ГУРТа дедалі жорсткіше переглядає надіслані їй матеріали та намагається публікувати лише оригінальні новини та анонси, якими може скористатися громадянське суспільство. «Треба відрізнятися – тоді буде партнерство, а не конкуренція», – підсумував Тарас Тимчук.
Присутній на заході директор зі стратегічних комунікацій та зв’язків з громадськістю МФ "Відродження" Станіслав Лячинський розповів про успішний досвід просування фонду в мережі Фейсбук. Упродовж року після реєстрації сторінки «Відродження» у FB вона здобула близько 2 тисяч прихильників. Головний секрет успіху: перебувати в мережі постійно, оновлювати новини кілька разів на день, водночас не завалюючи своїх «лайкерів» зайвими повідомленнями. Першими кнопку «Подобається» на сторінці організації повинні натиснути її співробітники, далі починається вірусний маркетинг.
Леся Ярошенко (УФБ) презентувала Перший український портал про благодійність і наголосила, що новий ресурс – не лише для НУО, а для всіх, хто займається, хоче займатися або просто цікавиться благодійністю в Україні. Новий сайт УФБ має сучасну привабливу «зовнішність». Та головний здобуток – інтерактивність: зареєструвавшись, користувач можете самостійно додавати новини, події, коментарі, публікуватись у блозі «Україна філантропічна», швидко здійснювати пошук по сайту, голосувати в опитуваннях, одним кліком розміщувати цікавий пост у соцмережах. Портал зв’язаний із Фейсбук-сторінкою Форуму, має систему зворотного зв’язку. На запитання, які найчастіше ставлять користувачі, публікуються відповіді на сторінці FAQ. Анонси, новини й аналітика благодійності надсилаються щотижня підписувачам електронного бюлетеня «Хроніки благодійності». Ексклюзивні інтерв’ю, аналітика й публіцистика – у щомісячнику «ФІЛАНТРОскоп», який наближує до читача гарячі й часом «незручні» події та явища у благодійності.
Портал має зручну навігацію, а розділ «Сектор благодійності» допоможе максимально швидко знайти потрібну інформацію та донести власні повідомлення до цільової аудиторії: бізнесу, приватних благодійників, громад, організацій та світових гравців.
Форум як флагман відкритості й прозорості в секторі благодійництва детально знайомить зі своїми цінностями, місією, звітами, стратегією розвитку, керівництвом. Як і навіщо долучитися до Форуму – розкаже й переконає розділ «Членство».
Гасло Порталу «Благодійність без цензури, але з редакційною політикою» закликає вільно висловлювати думки, але відповідально ставитися до написаного і перш, ніж публікуватись, уявити обличчя читача. Всі учасники семінару-тренінгу попрактикувались у створенні слогана для власного сайту, який би коротко і влучно презентував діяльність організації.
Леся Ярошенко склала перелік «граблів», на які день у день наступають ОГС, приватні та корпоративні благодійники, формуючи імідж в Інтернеті. Серед них: нерегулярне інформування, офіціозний виклад, виступи в одному жанрі, суто текстова подача. Про власний досвід благодійності пишуть переважно позитив, соромлячись проаналізувати проблемні точки сектору та власної діяльності, попри те, що саме відвертість, вміння визнати помилки – ключ до серця аудиторії. Учасники руху благодійників нерідко замикаються на собі та не реагують на злободенні питання. Тренер пригадала, як одразу кілька ділових видань зверталися до Форуму з проханням знайти організації, які б могли прокоментувати благодійні акції на користь постраждалих від стихії на Гаїті. Оперативно пояснити, чому українці не допомагають гаїтянам, зважились одиниці, хоча це був унікальний шанс потрапити на шпальти відомих журналів. Крім того, українські благодійники дуже несміливо виходять на нові аудиторії, рідко пропонують теми до обговорення поза профільними соцмережами для НУО, а отже, варяться у власному соку.
Тренерка наголосила, що нові медіа – дешевий, доступний, але не універсальний інструмент просування, тож порадила «розкладати яйця в різні кошики», іти до потрібної аудиторії через доступний для неї канал комунікації. «Головне – системно й цілеспрямовано привертати увагу до Вашої діяльності. Адже, коли не керувати думками про цю діяльність, імідж сформується стихійно – не на Вашу користь. На порожньому полі самі собою сіються здебільшого бур’яни», – зазначила тренер від УФБ.
Перший український портал про благодійність дає рецепти, як, витрачаючи мінімум часу, отримувати максимум віддачі. По-перше, правильно визначити категорію і жанр, у яких публікуватиметься Ваше повідомлення – це дороговказ для аудиторії. По-друге, писати зрозумілою їй мовою, не забувати про ілюстрації. По-третє, залучити до блогерства й коментування відому, шановану у Вашій цільовій аудиторії людину.
Шанс втілити теорію на практиці здобув портал "Платформа" – афіша інтелектуальних подій для неформальної освіти, як представила ресурс його редакторка Наталія Лєксау. Учасниця семінару-тренінгу виграла безкоштовне розміщення банера "Платформи" на Першому українському порталі про благодійність.
Автор фото тренерів – Ірина Салій, "Громадський простір"