
Відкритий лист Президенту України Януковичу В.Ф. від представників благодійних фондів та організацій України
Шановний Вікторе Федоровичу!
13 червня 2013 року на сайті Міністерства юстиції України був оприлюднений для публічного обговорення проект Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про благодійну діяльність та благодійні організації».
Даний документ містить норми, які викликають велике занепокоєння у представників благодійних фондів та організацій. Зокрема, проектом Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про благодійну діяльність та благодійні організації» передбачається:
– абзац другий частини першої статті 6 викласти в такій редакції: «Договір про благодійну пожертву валютних цінностей на суму, яка перевищує п’ятдесятикратний розмір неоподатковуваного мінімуму доходів громадян, укладається у письмовій формі і підлягає нотаріальному посвідченню»;
– виключити друге речення «Установчий акт благодійної установи може міститися в заповіті» частини третьої статті 13.
Щорічно благодійні фонди та організації укладаються тисячі договорів про надання благодійної пожертви валютних цінностей, спрямованих на лікування, харчування та соціальне обслуговування соціально незахищених громадян, підтримку діяльності митців, освіту студентів, впровадження інноваційних моделей соціальної роботи, надання соціальних послуг тощо. Саме цією діяльністю благодійні фонди і організації допомагають громадянам і державі вирішувати гострі соціальні проблеми, які держава сьогодні не в змозі вирішити самостійно.
Запровадження норми щодо нотаріально посвідчення договорів про благодійну пожертву валютних цінностей змусить благодійні фонди та організації зменшити розмір благодійної допомоги соціально незахищеним громадянам у зв’язку з необхідністю сплати видатків за нотаріальні послуги.Ця ситуація не лише спровокує протиріччя між українським законодавством про благодійну діяльність і благодійні організації та існуючими міжнародними стандартами благодійної діяльності, але й стане суттєвим кроком назад у реалізації Стратегії державної політики сприяння розвитку громадянського суспільства та Стратегії реформування системи соціальних послуг.
У пояснювальній записці до законопроекту зазначено, що він покликаний усунути протиріччя між Законом України «Про благодійну діяльність та благодійні організації» та іншими нормативно-правовими актами, зокрема Цивільним кодексом України.
Однак, п. 3 ст. 729 Цивільного кодексу стверджує, що «до договору про пожертву застосовуються положення про договір дарування, якщо інше не встановлено законом». Таким чином Цивільний кодекс допускає, що законом можуть бути встановлені інші положення щодо договору про пожертву, ніж положення щодо договору дарування. Саме це інше положення і встановлюються редакцією чинним нині Законом України «Про благодійну діяльність та благодійні організації», згідно з яким нотаріальне посвідчення договорів про благодійну пожертву не вимагається. Отже, ст. 6 Закону України «Про благодійну діяльність та благодійні організації» не суперечить Цивільному кодексу.
Окрім цього, наявність у ст. 13 чинної редакції Закону України «Про благодійну діяльність та благодійні організації» положення про те, що «установчий акт благодійної установи може міститися в заповіті», жодним чином не суперечить Цивільному кодексу. Адже п. 3 ст. 87 «Створення юридичної особи» Цивільного кодексу визначає, що «установчий акт може міститися також і в заповіті». Виключення норми щодо створення благодійної установи із заповітом, стане ще одним кроком назад у застосуванні найкращих міжнародних практик благодійництва в Україні.
У преамбулі документу зазначено, що законопроект розроблено на виконання доручення Прем’єр-міністра України Азарова М.Я. від 13 травня 2013 року № 4664/7/1-13 відповідно до доручення Президента України від 01 лютого 2013 року № 1-1/253.
Саме тому звертаємось до Вас пане Президенте, з проханням сприяти розвитку українського благодійництва шляхом запровадження кращих сучасних європейських та світових норм і стандартів благодійництва, запобігання використанню благодійництва у цілях, які не мають інчого спільного з соціальним захистом і допомогою громадянам, але можуть призвести до посилення корупційних ризиків. Просимо Вас сприяти вилученню згаданих вище положень із тексту законопроекту, що винесений на публічне обговорення.
Ми переконані, що благодійність завжди була, є та буде актом доброї волі з боку громадян. Саме від ставлення держави до цієї сфери, яке проявляється, зокрема, у створенні сприятливого законодавчого поля, залежить подальша мотивація благодійників щодо визначення напрямів, обсягів та форм благодійної допомоги, спрямованої на покращення якості життя українського суспільства.