
Веб-сайт та річний звіт благодійної організації: ключі до довіри
Веб-сайт та річний звіт – візитівки організації, через які складається перше враження про її діяльність. На сьогодні більшість благодійних організацій мають власний сайт. Однак постає питання якості змістовного наповнення та тієї інформації, яка презентується в Інтернеті, особливо в ракурсі дотримання принципа прозорої роботи благодійних інституцій.
Чи представлені на сайті копії основних статутних документів організації, опис місії, бачення, мети та завдань діяльності організації? Чи доступна інформація про органи управління організацією, їх персональний склад? Чи наявні річні звіти (описові та фінансові) про діяльність організації? Чи передбачені інструменти зворотного зв’язку, форуми, блоги, тощо?
Ці та багато інших запитань варто задати організації самій собі, якщо вона зацікавлена у побудові довіри до власної діяльності.
Під час проведення V Міжнародної конференції Українського форуму благодійників відбулася секція «Інтернет-сайт та річний звіт: ключі до довіри», де експерти зі створення сайтів спробували визначити формулу успіху для створення сайту. На думку Олександра Елькіна, директора Всеукраїнської освітньої платформи «EDUkIT», кандидата технічних наук, поєднання контенту, дизайну та функціональності тільки тоді стане запорукою успіху, коли всі ці критерії успішності буде втілювати команда ентузіастів, захоплена своєю справою.
При цьому не завжди спостерігається прямий зв’язок: велика кількість ресурсів (матеріальних та людських) – якісний сайт. Прикладом успішності при обмежених ресурсах є сайт Міжнародного благодійного фонду «Карітас України», який посів 2 місце на конкурсі веб-сайтів благодійних фондів та організацій «Прозора благодійність». Серед ключових особливостей сайту, які допомогли йому увійти в число переможців конкурсу веб-сайтів, Надія Чорна, менеджер із зовнішніх зв’язків Фонду, відмітила «простоту у дизайні і навігації, інформативність, активність зв’язку із соціальними мережами». Надія зазначає: «В Фонді 1 особа створює тексти, адмініструє сайт, працює із фотографіями, SMM та є веб-розробник, який при потребі може допомогти в складних технічних речах» – що ще раз підтверджує важливість мотивації для створення якісного продукту.
На заключення EDUkIT надав деякі поради благодійним організаціям, в яких підкреслювалось значення проактивності при роботі над сайтом:
1. Визначте свої цільові аудиторії або намалюйте портрет власного користувача.
2. Комунікуйте з користувачами або проведіть фокус-групу та юзабіліті-спостереження.
3. Використовуйте результати та змінюйтесь, не дозволяйте наробкам припадати пилом у шухляді.
Більш детально з рекомендаціями та досвідом EDUkIT можна ознайомитися в презентації.
Друга частина секції була присвячена темі річних звітів. Наявність річного звіту – міжнародний стандарт діяльності НУО.
«Річний звіт – це найкраща візитівка організації, особливо коли ви йдете на зустріч з потенційними чи постійними партнерами та донорами. Оскільки представники бізнесу найчастіше можуть надати не більше 15 хвилин щоб представити ваш проект, то краще його представляти під час того, як ваш потенційний донор знайомиться зі сторінками річного
звіту. Це значно підвищує шанси на вдале партнерство та погодження співпраці. Крім того, ваш звіт в органі місцевого самоврядування, міській бібліотеці, музеї, відділі освіти чи культури – ваш ключ до довіри зі сторони громади» – коментує Анастасія Попсуй, директор Фонду громади Приірпіння, який посів друге місце на конкурсі річних звітів.
В той же час за даними 2012 р. з 85 000 зареєстрованих НУО, тільки 4000 активно працюють і тільки 2160 з них мають річний звіт. Софія Голота презентувала результати конкурсу річних звітів серед ОГС, який провів Творчий центр ТЦК у 2012 р. Загальні висновки за результатами конкурсу визначили як такі:
- Низький рівень розуміння НУО про необхідність звітування.
- Низький рівень підготовки річних звітів.
- ОГС не використовують річний звіт, як один із елементів звітування перед громадою.
Більш детально з інформацією про конкурс річних звітів можна можна ознайомитися в презентації.
Загальний висновок –
для благодійних організацій, рівень довіри до яких в Українському суспільстві не є високим, важливим ключиком до довіри є не тільки якісне виконання своєї роботи, а і якісне звітування та презентування своєї діяльності
– не є відкриттям, є таким, з яким усі погоджуються, часто озвучують, але питання не в констатації факта. Питання – чи готові змінюватись? Згадується вислів Махатми Ганді, «Якщо бажаєш, щоб світ змінився – сам стань цією зміною».