
Уряд регулює збір пожертв на АТО: як це вплине на волонтерів та НУО?
Коментар Лариси Жигун, координатора адвокасі-кампаній Українського форуму благодійників щодо Постанови “Про затвердження Порядку здійснення публічного збору благодійних пожертв для забезпечення бойової, мобілізаційної готовності, боєздатності та функціонування Збройних Сил України” (Постанова Кабінету Міністрів України №451 від 30.06.2015 р.)
Дана постанова затверджена відповідно до частини восьмої статті 7 Закону України “Про благодійну діяльність та благодійні організації” (надалі – Закон) з метою врегулювання порядку публічного збору благодійних пожертв для забезпечення бойової, мобілізаційної готовності, боєздатності та функціонування Збройних Сил України. Частиною першою ст. 7 Закону передбачено, що публічним збором благодійних пожертв визнається добровільний збір цільової допомоги у формі коштів або майна серед невизначеного кола осіб, зокрема з використанням засобів електронного зв’язку або телекомунікації, для досягнення цілей, визначених цим Законом. Звертаю увагу, що платіжна картка (payment card) – це електронний платіжний засіб. Тобто, положення даного Порядку поширюються і на збір коштів на платіжні картки благодійників – фізичних осіб – волонтерів.
В свою чергу, порядок встановлює, що публічний збір благодійних пожертв може здійснюватися:
особами, які здійснюють публічний збір благодійних пожертв від імені благодійної організації або на користь благодійної організації від власного імені (через благодійні організації);
особами, які здійснюють публічний збір благодійних пожертв від імені або на користь Міноборони;
уповноваженими посадовими особами Міноборони з використанням засобів масової інформації.
Якщо аналізувати положення даного пункту, це свідчить про те, що всі волонтери, які внесені до Реєстру волонтерів АТО та допомагають сьогодні армії і їхня допомога не оподатковується, більше на мають права діяти самостійно без відповідного договору з благодійною організацією, хоча відповідно до діючого законодавства вони є повноправними благодійниками та мають право надавати допомогу Збройним Силам України.
Також відповідно до даного порядку благодійні організації, які здійснюють збір на користь Міноборони, перераховують всі зібрані благодійні пожертви на спеціальні рахунки Міноборони та несуть відповідальність перед Міноборони.
Однак, слід звернути увагу, що оприлюднення звітів про цільове використання пожертв та відповідальність Міноборони не передбачені.
У червні цього року Український форум благодійників спрямував інформаційний запит до Міноборони з метою отримання інформації про цільове використання зібраних пожертв за допомогою номера 565, однак ми отримали формальну відповідь, що всі кошти витрачено на закупівлю речового майна та обмундирування для військовослужбовців. Нам не відомо про оприлюднення відповідних звітів.
Наступне положення порядку, на яке слід звернути увагу це те, що:
«Не допускається здійснювати збір готівкових пожертв у місцях, що призначені для руху транспортних засобів». Залишаються відкритими питання: Як відповідна інформація буде донесена до громадян і як це буде дотримуватися на практиці? І яка відповідальність за порушення даного пункту?
І останнє, що треба відмітити – це збір коштів на армію за допомогою мобільного зв’язку про що Міноборони укладає відповідний договір із мобільним оператором, однак, системно питання оподаткування смс-благодіності так і не врегульовано, хоча відповідні законопроекти вже зареєстровані у Верховній раді та чекають на розгляд.