
Практика благодійної діяльності бізнес-компаній в Україні: сучасний досвід
Після проведення аналізу стану розвитку благодійності бізнесу в Україні, в серпні 2010 року Український форум благодійників опублікував результати дослідження у звіті «Практика благодійної діяльності бізнес-компаній в Україні: сучасний досвід».
Благодійна діяльність компаній така ж різноманітна, як і терміни для її опису. Серед найпоширеніших: благодійність бізнесу, корпоративна філантропія, стратегічна корпоративна філантропія, корпоративне громадянство, корпоративна соціальна відповідальність, соціальні інвестиції, соціальна венчурна філантропія тощо. Корпоративної благодійності розглядається окремо від розвитку благодійності в цілому, тому що зазвичай благодійність розглядається як задоволення нагальних потреб окремих осіб, в той час як корпоративна благодійність спрямована на інституції, які допомагають розв’язувати ті чи інші соціальні проблеми в суспільстві або задовольняти базові потреби окремих людей. На етапі формування та розвитку для сучасного українського бізнес-середовища важливо розуміти світові процеси у сфері корпоративної філантропії. Обізнаність сприятиме розробці українськими компаніями власних стратегій розвитку цього напряму.
Готуючи перший український посібник з корпоративної філантропії «Благодійність бізнесу: корисно для себе – ефективно для інших», улітку 2009 року Український форум благодійників провів опитування провідних вітчизняних компаній, які займаються благодійною діяльністю. Опитування було спрямоване на вивчення їхнього досвіду благодійництва,а отримані матеріали були включені як практичні приклади у зазначений посібник.
Проте аналіз заповнених компаніями анкет засвідчив, що їхнє узагальнення дає можливість охарактеризувати певні тенденції, що наразі простежуються у вітчизняному секторі корпоративної філантропії. Саме таким чином і народилась ідея підготовки даного звіту.
Хотілося б також зробити окремий наголос на двох цікавинках даного звіту.
По-перше – це огляд процесів розвитку корпоративної філантропії у світовій практиці, який розкриває основні етапи становлення благодійної діяльності компаній, а також наводить сучасні інструменти благодійної діяльності бізнесу. Цей огляд дає можливість українським корпоративним благодійникам порівняти свою діяльність із сучасними світовими тенденціями та побачити перспективи свого розвитку як складової глобального філантропічного руху корпоративних благодійників.
По-друге – цей звіт дає змогу простежити динаміку розвитку окремих складових корпоративної філантропії в Україні в період з 2005 по 2009 роки. Це стало можливим завдяки порівнянню результатів даного звіту з результатами дослідження «Корпоративна благодійність в Україні», проведеного у 2005 році благодійним фондом «Творчий центр Каунтерпарт».
Результати даного дослідження дають підстави стверджувати, що корпоративна філантропія в Україні еволюціонує, наслідуючи успішні практики компаній Західної Європи та Північної Америки. Проте, якщо в цих країнах на апробацію того чи іншого підходу, отримання певного досвіду та розуміння тієї чи іншої проблеми відводилося історією по 5-10 років, то українські компанії мають долати цей шлях значно швидше. І в цьому є як свої плюси, так і мінуси.
Проте, якщо й надалі темпи розвитку практики корпоративної філантропії не будуть знижуватися, а також будуть створюватися відповідні сприятливі умови в державі щодо поширення цього явища, то вже в недалекому майбутньому вітчизняні компанії зможуть стати тим потужним ресурсом, який відіграватиме провідну роль у розвитку благодійності в Україні.
Завантажити публікацію можна тут.