
Американські корпорації страждають від звинувачень у тому, що вони полишили свої почуття соціальної відповідальності в гонитві за більшим прибутком.
Про це можна судити із обурення й захисту, з якими бізнес-спільнота зустріла риторичні прискіпування президента Обами до "мільйонерів і мільярдерів", із оборонної позиції Банку Америки щодо скасування 5-доларової плати за банківську картку зі споживчого альтруїзму. ("Ми вислухали уважно наших клієнтів", – зазначав речник банку).
Висловлювання директорів компаній зібрав журнал Harvard Business Review на інтернет-форумі під назвою «Роль генерального директора у встановленні системи». У деяких із них відчувається нервове збудження феодалів, які бачать факели натовпу якобінців.
Наприклад, Раймонд Гілмартін, колишній голова і виконавчий директор компанії «Merck» визнав на форумі, що корпоративна поведінка під час економічного спаду "поглибила громадську недовіру до корпорацій і капіталізму". Він запропонував, щоб керівники компаній почали діяти "як агенти суспільства, а не акціонери». Засновник «Starbucks» Говард Шульц використовував той же форум, щоб просунути свою громадську кампанію, закликавши керівників активізувати зусилля зі створення робочих місць в усіх напрямках.
Є багато причин, чому корпоративна соціальна відповідальність на слуху в ці дні. По-перше, різке зростання прибутків підприємств після кризи 2008 року не привело до пропорційно різкого зростання найму. Акція «Захопіть Уолл-стрит» та її дітища від узбережжя до узбережжя США поглибила прірву громадського невдоволення між здоров’ям банківського сектору і мільйонами людей, які опинилися без даху над головою через конфіскацію заставленого під кредит майна.
На думку експертів, корпоративна благодійність, робиться для «галочки» останнім часом – можливо, у відповідь на ознаки суспільного обурення. Одна із чотирьох найбільших компаній, опитаних Комітетом заохочення корпоративної благодійності, збільшила витрати на благодійність на 25% порівняно з 2007 роком. З іншого боку, 21% опитаних компаній скоротили цю статтю видатків на 25% або більше.
"Ми бачимо абсолютно новий підхід до корпоративної відповідальності", – переконує Чарльз Мур, виконавчий директор Комітету. Корпорації інтегрують філантропію у свої бізнес-стратегії, скажімо, за рахунок підтримки благодійних програм, які відповідають інтересам їхніх постачальників, клієнтів або ринків. PepsiCo оплачує залізничні квитки мексиканським фермерам, які постачають її кукурудзяним сиропом. Novartis дбає про медичну освіту в сільських районах Індії, щоб їх мешканці купували її препарати.
Corporate Social Responsibility