
Іван Крулько: Максимум допомоги доходить до адресата через SMS-благодійність
Українці готові підтримувати благодійні та волонтерські ініціативи. Однак хвиля громадянської активності потребує спрямування, кращої організації та мотиваційного заохочення. Про те, як в Україні розвивається волонтерський рух, які є різновиди благодійності та що варто змінити на законодавчому рівні, в інтерв’ю «Вечірнім Вістям» розповів член фракції «Батьківщина», голова ВМГО «Батьківщина молода» Іван Крулько.
– Наскільки масштабним сьогодні є волонтерський рух в Україні?
– Згідно з соцопитуваннями, понад 80% громадян вважають волонтерський рух обов’язковою складовою розвитку громадянського суспільства. При цьому майже чверть українців були або є волонтерами. Тобто волонтерство, як і благодійність, вже стали частиною культури і світогляду української нації.
З березня 2015 року волонтерство офіційно легалізоване, оскільки набрав чинності новий закон (№1408) «Про волонтерську діяльність», розроблений представниками «Батьківщини» спільно з волонтерськими організаціями.
Це був лише перший крок парламенту назустріч волонтерам і волонтерському рухові. Попереду – законодавча імплементація найкращого світового досвіду, який допоможе наростити практики мільйонів українських волонтерів.
– Чи варто розмежовувати волонтерство та благодійність? Адже довіра до волонтерів зі скриньками для збору коштів не надто велика в суспільстві.
– Волонтерство та благодійність – суміжні поняття. І те й інше об’єднує людей. І це дуже важливий чинник. Адже основний принцип громадянського суспільства – брати на себе відповідальність за життя своєї країни та бути включеним у соціальні процеси. Мільйони українців постійно долучаються до благодійних акцій. У такий спосіб ми підтримуємо усіх тих, хто опинився у скрутному становищі. Благородні цілі об’єднують краще за будь-які гучні політичні гасла. Проте тема благодійності останнім часом зазнає доволі критичної оцінки та недовіри з боку частини українців. Йдеться насамперед про шахрайство.
На жаль, шахраїв ніде не бракує. Історії про псевдодоброчинні організації та несумлінних волонтерів зі скриньками для збору грошей насторожують багатьох. Уже сьогодні в метрополітені з гучномовця лунають заклики «не жертвувати кошти неперевіреним благодійним фондам та особам». Попри це, при появі «скринькарів» багато хто дістає гаманці. Прикро, що такий потенціал доброчинності значною мірою розпорошується на шахраїв.
– Чи є альтернатива такій «стихійній» благодійності?
– Альтернатива існує завжди. Наприклад, SMS-благодійність. Українцям необхідно запропонувати простий і надійний спосіб реалізовувати свої добрі наміри.
– Звідки впевненість, що благодійні SMS не є годівницями для шахраїв?
– Коли допомога надається через SMS-благодійність, вона максимально доходить до адресата. По-перше, щоб отримати короткий номер і можливість збирати пожертви через текстові або голосові повідомлення, благодійні фонди проходять перевірку з боку мобільного оператора і укладають угоду з ним. Наголошую: оператори не одержують прибутків із адміністрування благодійних SMS. Вигоди (як і можливі ризики) – суто репутаційні. А довіра в телекомунікаційному бізнесі коштує дуже дорого, тому оператори зацікавлені у співпраці з чесними, прозорими та ефективними фондами. Крім того, всі операції мобільних операторів регулярно й ретельно перевіряються і державними органами, і аудиторами, зокрема міжнародними.
По-друге, угоди зобов’язують благодійні фонди прозоро звітувати про зібрані кошти як перед мобільним оператором, так і перед громадськістю. По-третє, світова практика свідчить, що масові збори через SMS можливі тоді, коли фонд тісно співпрацює з рейтинговими ЗМІ (короткий номер вказується у соціальній рекламі або під час телемарафону). Отже, мас-медіа також здійснюють перевірку фонду, до благодійної акції якого планують долучитися.
– Ви б могли назвати найяскравіші приклади ефективної SMS-благодійності у міжнародній практиці?
– Існує чимало таких прикладів. Шість років тому в США через мобільні пожертви отримали 43 млн доларів для допомоги постраждалим від землетрусу на Гаїті. Такий спосіб благодійної підтримки став одним із головних після повені у Пакистані. Тоді зібрали 64 млн фунтів стерлінгів. Наші близькі сусіди також користуються інновацією. 1,2 млн злотих (близько 8 млн грн) пожертвували поляки через короткі номери упродовж кількох годин на термінову хірургічну операцію для дитини з рідкісним захворюванням. Навіть невеличка семимільйонна Болгарія упродовж 2012 року зібрала через SMS-благодійність 500 тис. євро.
Крім того, в США, Канаді, Австралії та більшості європейських країн за благодійні повідомлення не стягується жодного податку. Отож, усі надіслані кошті використовують на шляхетні цілі. «Думай глобально – дій локально», – це правило ідеально засвоєне нашими західними сусідами. Шкода, що в Україні його розуміють далеко не всі.
– З огляду на «податкові тенета» українського законодавства, наскільки реально поширити SMS-благодійність?
– Головною причиною відсутності в Україні SMS-благодійності є велике податкове навантаження. З кожного добродійного повідомлення або дзвінка, відповідно до чинного законодавства, має бути сплачено 20% ПДВ та 7,5% збору до Пенсійного фонду України. Такий підхід не викликає довіри ані в населення, ані в операторів мобільного зв’язку. Про яку благодійність можна говорити, якщо з перерахованих 5 гривень після сплати всіх податків і зборів на рахунок благоотримувача надійде лише 3 гривні 70 копійок? У чинному правовому полі SMS можуть бути лише комерційними.
– Як діяти в такій ситуації?
– Вітчизняні благодійники спільно з фахівцями правової сфери та податкового законодавства ретельно вивчили міжнародний досвід. В результаті цієї роботи минулого року в українському парламенті за підтримки народних депутатів від «Батьківщини» зареєстровано законопроекти, які передбачають впровадження SMS-благодійності в Україні.
Важливо, що ухвалення цих законів врешті-решт звільнить SMS-пожертви від усіх податків та зборів. Отож, кожен внесок у повному обсязі доходитиме до адресата. Крім того, механізм передачі зібраних коштів чітко окреслений і врегульовує правовідносини між абонентом-благодійником, оператором телекомунікацій та доброчинною організацією. Також передбачена звітність і контроль за SMS-пожертвами. Такий підхід сприятиме вирішенню низки соціальних проблем, таких як допомога армії, тяжко хворим людям, внутрішньо переміщеним особам та усім тим, хто нині потребує нагальної підтримки.
Джерело: "Вечерние Вести"