Оцінка потреб громади – запорука ефективності благодійної діяльності

Дискусії про ефективну благодійність завжди актуальні. Вони актуальні як і для молодого українського сектору благодійності, так і для досвідченого американського чи європейського. Про це постійно йде мова на різних майданчиках, де зустрічаються благодійники, менеджери благодійних фондів, компаній, які здійснюють благодійні/соціальні проекти.  Не оминули увагою цю тему й ми під час VI Міжнародної конференції Українського форуму благодійників «Благодійність як інструмент соціально-політичних змін». На одній із секцій сесії «Комора благодійності» учасники розглянули успішні практики проведення аналізу потреб та ресурсів громади / цільових груп для підвищення благодійної діяльності.

Було презентовано три кейси, які базувалися на практичному досвіді Українського жіночого фонду, Фонду Ріната Ахметова «Розвиток України» та Фонду «Надія і житло для дітей». Ми розглядали як Український жіночий фонд проводив оцінку потреб громади щодо питання раку молочної залози в різних областях України; як Фонд «Розвиток України» і Фонд «Надія і житло для дітей» проводили оцінку потреб громади перед стартом проекту щодо реформуванням системи інтернатних закладів у Дніпропетровській області. У всіх трьох кейсах оцінка потреб розглядалася як важлива складова, запорука ефективності програми/проекту і була включена до програмної діяльності ще на етапі планування. Оцінка дозволила розробити подальші плани реалізації програми/проекту і наблизити діяльність до реальних потреб громади і окремих цільових груп.

Проілюструвати це можна на прикладі проекту Фонду Ріната Ахметова «Розвиток України» «Родина для дитини», який має на меті зниження чисельності дітей-сиріт і дітей, позбавлених батьківської турботи, в інтернатних умовах Дніпропетровської області щорічно на 20 % за рахунок усиновлення і влаштування дітей у сімейні форми виховання, реінтеграції. Проект розпочався у травні 2011 року і перше, що було зроблено в його рамках – детальний аналіз оцінки потреб:

-          на рівні обраних інтернатних закладів (динаміка проходження дітей через інтернатні закладі);

-          на рівні місцевого самоврядування (поток справ, які проходять через служби у справах дітей та центри Соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді; оцінка соціальних послуг за межами інтернатних установ; аудит навичок та кваліфікації персоналу соціальних служб; наявні ресурси);

-          на рівні існуючого законодавства та його застосування на практиці (медичне обслуговування за місцем проживання; якість і стандарти послуг; закони, стратегії та політики; збір даних і планування; надання послуг; екстрений захист; послуги з підтримки сім’ї на рівні громади; інклюзивна освіта; інституційна опіка; ювенальна юстиція; турбота в іншій родині; професійна підтримка кадрів, навчання, оцінка тощо).

В рамках проекту за допомогою Фонду створено – 27 Дитячих будинків сімейного типу, 101 сім’ям (прийомні сім’ї та дитячі будинки сімейного типу) надано матеріальну допомогу. Завдяки проведеному аналізу в рамках проекту було розроблено та запропоновано цільовим групам проекту окремі ексклюзивні послуги:

-          навчання прийомних батьків та фахівців соціальних служб;

-          створено групи взаємодопомоги для прийомних батьків області.

Щодо інструментарію проведення оцінки потреб громади/цільових груп, то кожна організація залучала відповідних фахівців, які розробляли окремі інструменти відповідно до мети проекту/програми. Так, наприклад, Український жіночий фонд створював на кожну громаду окремий профіль щодо ситуації з раком молочної залози і для цього збирав інформацію за наступними шістьма категоріями:

1)      демографічні дані;

2)      статистичні дані щодо кількості хворих на рак молочної залози;

3)       програми та послуги, які існують у громаді, для жінок, хворих на рак молочної залози;

4)      якісні дані – інтерв’ю з ключовими гравцями/жінками у громаді;

5)      проблеми і прогалини щодо питання раку молочної залози;

6)      пропозиції членів громади, яким чином Фонд може плинути на вирішення проблеми у кожній окремій громаді.

Для цього використовував як інструментарій анкетування, інтерв’ювання, так і проведення відкритих дискусій із різними представниками громади.

Вивчення потреб та проблем громади – важливий крок для досягнення соціальних змін та необхідна складова кожного благодійного проекту та програми. Не забувайте про нього під час планування. Він допоможе вашій організації запропонувати саме ті якісні послуги, які потрібні людям і які змінять їхнє життя.

Коментарі

  1. avatar

    По поводу индексации пенсий стипендий и зарплат и всему прочему, чтобы не возникало много вопросов, смотрите в газетах)
    Например нам на роботу шеф виписивает газету “ВСЕ О БУХГАЛТЕРСКОМ УЧЕТЕ” а точнее даже две газеты, одну для юристов, другую бухгалтерам)
    Очень все грамотно,юредически правильно и все доступно расписано)

Додати коментар