
Три роки тому Гаїті накрив нещадний землетрус. Близько 3 мільйонів людей постраждало. Світ відреагував миттєво: допомога почала надходити з різних країн і через різні канали, одним з яких став переказ благодійної пожертви через текстові повідомлення (СМС). Червоний Хрест моментально надав цю можливість всім тим, хто хотів допомогти. Ініціативу підтримали Державний департамент США та ключові медіа, які посприяли у донесенні інформації про те, що кожен може надати пожертву у розмірі $10, надіславши слово «ГАЇТІ» на короткий номер 90999. Через текстові повідомлення було зібрано $43 мільйони пожертв, при чому $32 мільйони – лише за один місяць. Для порівняння: рік до того американські неприбуткові організації, усі разом взяті, збирали лише $4 мільйони через текстові повідомлення. Кампанія Червоного Хреста стала сучасною точкою відліку для розвитку СМС благодійності і новим поглядом на величезний потенціал використання новітніх технологій у сфері філантропії.
Благодійне СМС повідомлення – один з найсучасніших інструментів збору благодійних пожертв, який набув популярності по всьому світу. Простий та зручний у використанні, він дозволяє користувачу мобільного телефону у будь-який час, у будь-якому місці підтримати добру справу. На відміну від благодійного переказу через Інтернет – СМС ще і зовсім безпечний спосіб, який не вимагає від користувача залишати додаткові персональні та фінансові дані.
Мобільні благодійники – люди новітніх технологій, для яких телефон вже давно став стилем життя. Після успіху кампанії на допомогу постраждалим від землетрусу в Гаїті вперше було досліджено мотивацію мобільних благодійників. Виявилося, що більшість переказів було зроблено імпульсивно як моментальний відгук на прохання допомогти, проте це жодним чином не зменшує значення та потенціал благодійних СМС, навпаки, цей інструмент дозволяє долучити до благодійності зовсім інші цільові групи.
В розвинутих країнах, в яких СМС активно використовується як засіб переказу благодійної пожертви на підтримку ініціатив неприбуткових організацій, створені та діють різноманітні мобільні платформи, які виступають посередниками між мобільними операторами, контент провайдерами та неприбутковими організаціями. Наявність таких платформ значно спрощує життя всім гравцям щодо організації кампанії зі збору пожертв через СМС, а також забезпечує прозорість та підзвітність використання коштів, попереджує шахрайство.
Одну з перших мобільних платформ у світі було створено 2001 року за ініціативи британського мобільного оператора Vodafone. Для мобільного оператора цей проект став невід’ємною складовою його корпоративної соціальної відповідальності і з того часу компанія спрямовує свої зусилля, щоб благодійний СМС став доступним для кожної британської неприбуткової організації. Платформа має назву JustGiving (http://www.justgiving.com/), працює з різними організаціями і забезпечує, щоб 100% благодійних переказів, наданих через текстові повідомлення, надходили на благодійні цілі.
За цим же принципом працюють й інші мобільні платформи (Mobile Commons, Mobile Accord, mGiving) в інших країнах. В Ірландії цього року, наприклад, створено окремого контент провайдера LikeCharity, який 100% від вартості СМС віддає на благодійність. Провайдер працює з 6 мобільними операторами (Vodafone, O2, Meteor, Three, Tesco Mobile, eMobile) та з сотнями благодійних організацій, які лише роблять фіксований фінансовий внесок за можливість використання платформи.
Країни Центральної та Східної Європи мають значний досвід збору пожертв через СМС і звичайно мають власну платформу (DMS), адоптовану під особливості законодавства, роботи мобільних операторів та контент провайдерів. Цю платформу було розроблено у 2004 році Форумом донорів Чехії – асоціацією благодійних фондів та організацій – і впроваджено в Чехії, Словаччині та Болгарії. Досвід роботи платформи DMS є найближчим до реалій та стану розвитку вітчизняного сектору філантропії, тому 25 квітня 2013 року Український форум благодійників запросив директора Форуму донорів Болгарії, Красіміру Велічкову, на зустріч із представниками мобільних операторів (МТС, Київстар, Life:)), щоб обговорити особливості функціонування платформи та можливості впровадження її в Україні.
Красіміра Велічкова зазначила, що з одного боку – DMS (Donors’ Message Service Platform) – це платформа, яка пропонує благодійним фондам та іншим неприбутковим організаціями збирати благодійні пожертви від приватних осіб через текстові повідомлення, а з іншого – платформа, яка дає можливість всім громадянам Болгарії, котрі мають мобільні телефони, підтримати 1 болгарським левом добрі справи, зробивши пожертву через СМС на короткий номер 17 777. «Запуск та робота цієї платформи в Болгарії дозволила нам ефективно провести кампанію щодо скасування ПДВ на благодійний СМС, адже самі благодійники, які почали надсилати текстові повідомлення ініціювали її і почали допомагати нам робити інформаційний тиск на уряд. В Чехії була така ж історія: для них DMS платформа стала каталізатором адвокасі кампанії і сьогодні на законодавчому рівні закріплено, що всі СМС, які надійшли на DMS платформу, звільнені від податку на додану вартість».
«Нажаль, в Україні потенціал текстового повідомлення для переказу благодійних пожертв майже не використовується, – зазначили представники мобільних операторів, – і це пов’язано в першу чергу з величезними податками та стягненнями, які чекають на кожне текстове повідомлення, не залежно від його мети та компанії-мобільного оператора, а саме: 20% – податок на додану вартість, 19% – податок на прибуток, 7,5% – збір до Пенсійного фонду України. Таким чином, майже 45 копійок з однієї гривні, перехованої благодійником через СМС, буде сплачено до державної казни. Необхідно спочатку змінити законодавче поле, а вже потім запроваджувати окрему мобільну платформу, адже люди, які будуть надсилати благодійні пожертви просто не зрозуміють, куди пішли їх гроші, навіть, якщо мобільні оператори не будуть брати оплати за свої послуги».
Саме тому, Український форум благодійників у березні цього року розпочав діяльність, спрямовану на спрощення системи оподаткування текстових повідомлень (СМС), відправлених з метою здійснення благодійної пожертви, і наразі працює над розробкою проекту змін і доповнень до нормативно-правових документів, що регулюють систему оподаткування текстових повідомлень (СМС) та нараховування відповідних зборів. У разі питань, будь ласка звертайтеся до Лариси Жигун, координатора адвокасі кампаній Українського форуму благодійників, larysa.zhygun@gmail.com, 097 240 42 10.