
Як благодійним інституціям просувати свої інтереси в державі та у громаді – радили американські експерти з адвокації та лобіювання на семінарі «Роль благодійних інституцій у проведенні адвокасі-кампаній». Захід відбувається 24 травня 2012 року в рамках просвітницької програми Форуму «НА ВЧИСЬ».
Назбирати 2 мільйони доларів пожертв за один вечір – реально, якщо вечір заснував іще Джон Кеннеді. Переконувати державу в тому, що інтереси міст штату Вашингтон – першочергові, можна, якщо асоціації цих міст 78 років. Будувати соціальне житло вигідно, якщо в місті цим займаються впродовж 20 років. Українським благодійним організаціям адвокація та лобіювання поки що даються складніше, оскільки традиція переривалася на три чверті століття. Однак чимало порад успішних колег зі США можна сміливо застосовувати в українській практиці.
Довіра знімає багато зайвих питань
Пол Стюарт, міський планувальник міста Кіркленда (Вашингтон), наголошує, що при побудові адвокасі-кампанії починати треба з формулювання чітких і коротких меседжів для конкретної аудиторії. А довгі презенатції – це на потім, коли вже є довіра. У середньому будинок у місті Кіркленд штату Вашингтон коштує 360 тисяч доларів. Але багато і розкішних будівель вартістю 3-4 мільйони доларів. 14 міст об’єдналися для того, щоб забезпечити громадян доступним житлом. При партнерстві створений фонд, який дає кредити бізнесу або неприбутковим організаціям на будівництво дешевого житла. За 20 років побудовано 2,5 тисячі одиниць такого житла за 30 мільйонів доларів. Таким чином освоїли надлишок громадських земель, допомогли сотням осіб і родин, літнім людям, безхатченкам та людям з особливими потребами.
Асоціація міст Вашингтону активно залучає бізнес до вирішення соціальних питань. Бізнес любить долучатися до невеликої, але конкретної справи, де буде помітний результат. Девід Вільямс, директор із державних та федеральних відносин Асоціації міст Вашингтону, як і Пол Стюарт, наголошував на питанні довіри між різними секторами суспільства: «Довіра знімає багато зайвих питань. Її треба будувати маленькими кроками, але впевнено», – радить Девід Вільямс.
Кадри вирішують вуе
Навіть у США. Коли формувався бюджет штату Вашингтон і довелося обрізати певні статті витрат, соціальні послуги залишили на минулорічному рівні. Натомість зменшили фінансування на ремонт доріг. «Виявилося, що найвпливовіший політик штату більше дбає про бездомних, ніж про дороги. Важливо знайти шлях до впливових», – каже Девід Вільямс.
Асоціація міст Вашингтону залучає студентів і випускників вишів до розвитку маленьких поселень. Для молоді це цікава і корисна практика, яка дає поштовх для кар’єри. Багато з них, досягаючи успіху у професійному житті, пам’ятає досвід співпраці із третім сектором як перші кроки в дорослому житті. Довіра неминуча.
Асоціація міст штату Вашингтон зокрема вирішує питання дозвілля дітей у період між закінченням шкільних занять до повернення батьків додому. Доведено: коли цим питанням системно займаються, сім’ї щасливіші, злочинності мало, атмосфера в селі чи місті здорова. Цю програму фінансує держава і приватний фонд.
Соціальне замовлення – це вигідно
У США успішно працює така схема: якщо людині потрібна соціальна послуга: харчування, притулок, психологічна допомога – вони просто телефонують 211. Ця служба збирає інформацію про всі соціальні послуги НУО. Гарячу лінію і сайт із такою ж функцією фінансує федеральний бюджет і штат.
Експерти семінару готові поділитися документами, які регулюють соцзамовлення, щоб просувати це питання в Україні. У США надання соціальних послуг державі та муніципалітетам має давню традицію. Це пояснюється фінансовим інтересом: замовляти послуги у НУО вигідно. Останнім часом цей процес активізувався, оскільки третій сектор фінансується не вузьким колом приватних осіб, а громадянами в цілому.
Марк Бернакі, керівник міської адміністрації міста Декалб штату Іллінойс переконує цифрами: "1 млн доларів із 68 витрачаються на контакти з НУО. Часто вигідніше найняти громадську чи благодійну організацію, ніж робити це самим". Захист прав дітей, освіта, екологічні заходи, будівництво, обслуговування ув’язнених, притулки для бездомних – в усіх цих сферах третій сектор отримує від міської ради соціальне замовлення.
Основне правило адвокасі: шукай, кому твоє питання вигідне
Марсія Джонсон-Бланко – член комітету юристів цивільних прав, керівник проекту «Право голосу» – очолює коаліцію із захисту виборів і керує набором і навчанням тисячі волонтерів, а також розробкою законодавчих ініціатив у рамках проекту. Доктор юридичних наук. Попри всі свої «титули» говорить просто і зрозуміло аудиторії семінару, чітко відповідає на запитання. Так завжди робить професіонал адвокації.
Комітет юристів цивільних прав був заснований іще президентом Джоном Кеннеді. Він запропонував юристам допомагати третьому сектору – переважно безкоштовно. Організація об’єднує 6 офісів у різних штатах Америки. Вони працюють у напрямках: захист права на вибори, громадські кампанії, боротьба з дискримінацією на роботі, на побутовому рівні.
Марсія розповіла, що у США досі дискримінуються темношкірі, тож Комітет юристів цивільних прав, зокрема, допомагає їм здобувати освіту і працевлаштовуватися на рівних правах із білими. Існує також проблема, коли великий бізнес приходить на нову територію і забруднює її. Комітет пояснює місцевому населенню, як стримувати такий бізнес і захищати своє право на чисте довкілля.
Комітет спирається на волонтерів. Під час виборів залучають до 10 тисяч добровольців, часто з юридичних факультетів, які розповідають виборцям про їхні права і нові виклики в реалізації виборчого права. Волонтери стають у чергу: така робота дарує їм багатий досвід. Це вигідно.
Благодійні фонди дають Комітету юристів цивільних прав гранти на розслідування випадків дискримінації та ведення справи в суді. Держава США компенсує всі витрати, коли Комітет виграє справу. Фундації дають фінансування на освітні кампанії, консультування на виборчих дільницях. Лобіювання – не пріоритет для фундацій. Водночас Комітет довів: лобіювання може відбуватися не прямо, а через освіту політиків. Вплив на їхній світогляд допомагає Комітету просувати необхідні законопроекти.
Як достукатися до політика, до центрів прийняття рішень? Актуальне запитання ставили учасники семінару «Роль благодійних інституцій у проведенні адвокасі-кампаній». Марсія Ф. Джонсон-Бланко: "Будь-яку законодавчу ініціативу одні підтримують, а інші виступають проти неї. Ми йдемо до тих, кому ініціатива може нашкодити – із пропозицією допомогти, боротися разом. Яскравий приклад: адвокасі-кампанія проти запровадження ідентифікаційних карт для голосування. Ми дослідили, які кандидати можуть постраждати від того, що їхній електорат не зможе проголосувати через нововвденення – і кампанія проти нових карт стала їхньою справою". Щоб залучити "апаратників", Комітету часом достатньо запросити їх на обід. «Їжа працює всюди, – не соромиться методів Марсія Джонсон-Бланко. – Це спокуса, проти якої важко встояти. А разом із нашою їжею засвоюються наші ідеї».
Де взяти гроші?
Марсія Ф. Джонсон-Бланко розкрила секрети фандрейзингу Комітету юристів цивільних прав. Наповненням 6-мільйонного (в доларах) бюджету займається окремий департамент. Кожен із 5-ти його співробітників відповідає за окремий напрямок фандрейзингу: гранти, індивідуальні пожертви, робота з правлінням, благодійна вечеря.
Чому на благодійний вечір, який збирає на потреби Комітету 2 мільйони доларів щороку, приходить багато людей і вони готові дорого за це платити? Марсія Джонсон-Бланко: "По-перше, це вже традиція. Оскільки вечір започаткував іще Джон Кеннеді, компанії-переможці конкурсу корпоративних лідерів та їхні партнери закладають участь у нашому вечорі до свого бюджету. Ця нагорода престижна. Крім того, ми робимо вечори динамічними і цікавими: люди готові платити за приємно проведений час".
Слушна порада Марсії: показувати донорам, що ви не повторюєте одне й те саме рік у рік: «420 тисяч на рік – вартість гарячої лінії з питань виборів. Оскільки дедалі більшої популярності набувають смартфони та інші мобільні девайси, Комітет юристів цивільних прав шукає $ 200 тисяч на розробку мобільного додатку, завдяки якому виборець в онлайн-режимі зможе зайти свою виборчу дільницю і отримати відповіді на правові та інші запитання стосовно реалізації свого виборчого права».
Чому вони успішні?
Усі експерти семінару різними словами і прикладами наголошували на одному: ми йдемо до наших цілей різними шляхами. Головне – орієнтувати адвокаційні кампанії на чіткі аудиторії. Робота з населенням, фундаціями, політиками, судами передбачає різні стратегії.