
10 кроків, щоб започаткувати соціальне підприємництво
У вас з’явилась ідея, яка, на вашу думку, могла б зробити світ кращим. Більше того, ви вважаєте, що ця ідея може принести вам прибуток. Як перетворити свою ідею на справжній бізнес?
1. Вчіться вдома
Якщо ви не знайомі з терміном “соціальне підприємство”, не хвилюйтеся: ви не одні. Соціальні підприємці звикли до порожніх поглядів, коли вони використовують цей термін для опису свого бізнесу.
Тут – перший і найгрунтовніший сайт про СП, як його розпочати і успішно вести https://socialbusiness.in.ua/.
2. Дослідіть та зрозумійте ринок
Соціальне підприємництво — це бізнес, який або продає, або купує той чи інший продукт або сервіс заради прибутку. Ви можете бути справжнім ентузіастом і робити все можливе для вирішення соціальної проблеми, але ваш бізнес не виживе, якщо він буде не в змозі сплатити рахунки.
Отже, уважно поміркуйте: хто збирається купувати те, що ви пропонуєте? Ви плануєте вийти на високонасичений, ємний ринок? Що таке конкуренція і чим відрізняється ваша пропозиція? Вам потрібно привернути увагу покупців, тому ретельно дослідіть ринок, на який ви збираєтеся вийти, і тверезо дивіться на те, чи існує на цьому ринку місце для вас.
3. Спитайте поради
Серед соціальних підприємців характерним є поняття “приналежності до соціальної групи”: певний менталітет належності до племені. Задоволені тим, що знайшли інший спосіб ведення бізнесу, вони можуть бути такими ж переконливими щодо усунення сумнівів, як політики під час виборів. Тому вони, як правило, готові розповісти вам, як вони почали свою справу … якщо вони знайдуть для цього час.
Соціальним підприємцям досить важко досягти успіху. Тому полегшіть їм справу. Запитайте, чи є у них 15 хвилин аби випити з вами каву (обід триває надто багато часу) – їм буде важко сказати «ні». Хто знає? Ви навіть можете знайти собі наставника.
4. Оберіть чітку соціальну мету
Через те, що ви створили соціальне підприємство, навколо вас буде безліч запитань про вашу мету. Це те, що допомагає вам виділятися. Спонсорам потрібно бути впевненими в соціальних змінах, в які вони інвестують, а клієнти перевірятимуть, чи ви відрізняєтеся від менш етичних альтернатив. Можуть з’явитися декілька журналістів, які перевірятимуть, чи ви не ховаєтесь під камуфляжем благодійності заради ведення бізнесу.
Крім того, якщо ви хочете створити свою компанію як компанію, що представляє інтерес для спільноти (звичайний тип соціального підприємства), ви повинні вказати свою соціальну мету в документах, які ви подаєте до реєстру. Практикуйте свою коротку промову: чи є ваша соціальна мета достатньо чіткою і зрозумілою?
5. Визначте фінанси
Як ви будете фінансувати своє соціальне підприємство? Якщо ви не отримали стартового капіталу, не впадайте у відчай. Ряд організацій готові дати вам трохи грошей для того, щоб допомогти вам розпочати ваш проект, якщо його ідея видалась їм переконливою. Ось наш посібник з пошуку першого фінансування.
Окрім того, розробіть фінансове планування. Якими будуть витрати на ведення Вашого бізнесу – чи потрібно Вам купувати матеріали або орендувати приміщення, наприклад? Якої оплати ваших послуг очікуєте ви від майбутніх клієнтів?
Якщо ви не впевнені у фінансовому обліку, розгляньте коло своїх знайомих: серед них може знайтись бухгалтер, фінансовий менеджер або радник. Аби вам було простіше розібратися з фінансами, звернуться у нашу безкоштовну он-лайн консультацію https://ufb.org.ua/helpdesk/main.html.
6. Узаконьте вашу справу
Правові форми соціальних підприємств, на перший погляд, можуть здаватися складними і неясними. Те, як ви налаштуєте роботу вашого соціального підприємства, може вплинути на зарплату, яку ви можете виплачувати самостійно (в дивідендах, якщо компанія структурована на акціях), тип інвестицій, які ви матимете право отримати, і якими будуть ваші особисті фінансові зобов’язання, якщо справа зазнає поразки, тому важливо звернути увагу на ці питання.
7. Покажіть себе!
Як потенційні клієнти зможуть знайти вас? Щодо вашого маркетингу, якої думки ви хочете щоб люди були про ваш продукт?
У цифровому світі наявність веб-сайту є очевидним пунктом для початку. Якщо ваш бюджет не поширюється на послуги веб-дизайнера, можна багато чого досягти, скориставшись зручними для користувача компаніями для створення власних веб-сайтів, такими як Wix і Squarespace. Вам не потрібні технічні знання.
Соціальні мережі також забезпечують безкоштовний спосіб пошуку клієнтів. Соціальні підприємства можуть розказати чудові історії, тому що вони вносять позитивні зміни в життя, і різні соціальні мережі пропонують величезну кількість способів, щоб завдяки їм продемонструвати це. Але переконайтеся, щоб ви не перебрали міру. Подумайте про одну соціальну мережу, в якій ваша цільова аудиторія проводить найбільше часу, і почніть з неї.
Якщо у вас є кошти, аби оплатити роботу професійних розробників сайтів, можете звернутися до наших перевірених партнерів, агенція Маверікс https://mavericks.com.ua/. Вони розробили для нас сторінку юридичної он-лайн консультації та Карту благодійності України https://ufb.org.ua/rating/.
8. Розробіть власний бізнес-план
Бізнес-план потрібен для того, щоб надати всі необхідні відповіді, коли хтось запитує про ваш бізнес. І, як можемо констатувати очевидне, бізнес-план – це хід всього вашого мислення над тим, як зробити так, щоб ваша ідея спрацювала. Ви можете до нього звернутися, коли справи йдуть не найкращим чином (у якийсь момент вони неминуче підуть не так).
Всі, хто зацікавлений у вашому бізнесі (зокрема, інвестори), попросять вас ознайомити їх з вашим бізнес-планом, тому було б добре мати його під рукою, навіть якщо ви не вважаєте його ідеальним.
9. Доведіть, що ваша справа важлива
Вимірювання свого впливу може бути складною задачею, залежно від природи вашого бізнесу – як, наприклад, виміряти покращення психічного здоров’я? Але інформація про власний вплив може допомогти визначити рівень успішності вашої компанії, а може стати й сигналом про необхідні зміни. Якщо ви провели оцінку і отримали позитивні результати, це чудово як для залучення інвесторів, так і для маркетингу – ваша ідея працює! Наша стаття про те, чому вам варто оцінювати свій соціальний вплив, є корисною відправною точкою.
10. Задумайтесь над навчанням з нами
Щороку ми підтримуємо понад 800 лідерів соціальних змін. Наші довготривалі програми охоплюють найважливіші складові започаткування соціального підприємства, ми також проводимо більш короткі семінари, які детально розкривають такі теми, як ефективна робота в мережі та управління складними розмовами. Ви можете переглянути їх на сайті проекту «Соціальне підприємництво» https://socialbusiness.in.ua/.