Український форум благодійників - Розвиваймо благодійність разом
Головна    Про нас    Новини Форуму
 

ПРО НАС

Новини Форуму
ОПИТУВАННЯ
28 листопада у світі відзначатимуть #GivingTuesday або #ЩедрийВівторок. Це день, коли люди благодіють. Як започаткувати традицію його проведення в Україні?
МИ НА FACEBOOK

Жінки і благодійність

18.06.2012  Автор: Український форум благодійників
Жінки і благодійність

Чим жіноча благодійність відрізняється від чоловічої і де на неї взятии гроші? Про це відверто розповіли учасники тематичної зустрічі «Жінки та благодійність», яку провів Український форум благодійників із партнерами 14 червня 2012 року в Києві.

 

Благодійність має чоловіче ім’я і жіноче обличчя

Восьма тематична зустріч програми УФБ «Відверті розмови про благодійність» відкрилася презентацією керівника проектів УФБ Дар’ї Непочатової «Роль жінок у розвитку благодійності: міжнародний досвід». Інформація про домінантну стать благодійності у світі парадоксальна.

Якби на вулицях американських міст запитати перехожих «Хто перший спадає на думку, коли звучить слово «благодійник?» Більшість респондентів швидше за все скажуть: Білл Гейтс, Уорен Баффет, Джордж Сорос. Якби таке питання поставити українцям, мабуть, назвали б Віктора Пінчука, Ріната Ахметова, Віталія та Володимира Кличків. Пошукова система Google на запит «philanthropist» на перших кількох сторінках видаватиме інформацію про чоловіків-благодійників. Минулорічний рейтинг журналу «Кореспондент» представив 10 найщедріших благодійників Україні. Серед них була лише одна жінка. У більшості країн благодійність носить чоловічі імена.

Водночас американські дослідження свідчать, що 84% всіх благодійних пожертв роблять жінки. Цей факт підтверджують і чоловіки, 92% яких зазначає, що на їхні рішення про надання чи не надання благодійної допомоги, про вибір фонду та напрямків підтримки впливають саме жінки. Інша цифра з американських досліджень говорить, що жінки щедріші і віддають на благодійність удвічі більше від своїх статків, ніж чоловіки (3,5% проти 1,8%). Окрім того, жінки дають більше, ніж чоловіки на всі благодійні сфери (релігія, здоров’я, довкілля тощо).

Отже, жіноча активність впливає на те, що у світі з’являється дедалі більше організацій, які підтримують жінки. Так, наприклад, в США з 2004 по 2006 таких організацій з’явилося на 24% більше, тимчасом як кількість інших організацій збільшилася лише на 14,8%.

Ще один аргумент на виділення жіночої благодійності в окремий напрямок звучить не дуже обнадійливо для чоловіків, проте… оскільки жінки живуть довше, ніж чоловіки, то існують прогнози, що через 50 років саме ніжна частина людства буде відповідальною за 41 трильйон доларів США, які переходитимуть до неї від покоління до покоління.

Такі факти не залишають осторонь ані дослідників, ні експертів, ні самих жінок. Тому, починаючи з кінця 20 століття в США та країнах Західної Європи активно створюються організації, які концентрують свою діяльність на питаннях саме жіночої філантропії. Так у США майже в кожному штаті існують дослідницькі центри жіночої філантропії, об’єднання жінок-благодійниць, інститути жіночої філантропії при вищих навчальних закладах, які заохочують студентів писати наукові роботи на цю тему. З цього питання видано чимало літератури: від науково-популярної, яка показує особливості жіночої благодійності; дослідницької, яка робить аналіз цих трендів; до методичної, яка вчить працювати з жінками-донорами.

«Жінки не лише радять чоловікам. Вони входять до керівних органів благодійних фондів, часто очолюють організації своїх чоловіків. Прекрасна стать не просто виписує чеки, а занурюється у проблеми, відстежує ефективність підтриманих проектів. Жінки готові підтримувати більш складні проблеми, в яких можна побачити конкретний результат. Вони відкриті до порад, вивчають попередній досвід, щоб не повторювати помилок», - підсумувала Дар’я Непочатова.


Чим жіноча благодійність відрізняється від чоловічої?

Голова Всеукраїнського благодійного фонду «Обдаровані діти – майбутнє України» Влада Прокаєва вважає, що в сучасному світі благодійністю керують жінки, а чоловіки виступають переважно інвесторами. Активніша участь перших пояснюється, на думку Влади, вищою емоційністю та материнським інстинктом.
Ганна Войнич, в.о. виконавчого директора Українського жіночого фонду також бачить основну причину жіночої благодійності у материнстві: «Дбаючи про дитину, ми зіштовхуємося з державними соціальними службами, мед закладами - і бачимо їхню неефективність. Так жінка стає посередником між державою і суспільством».

«Жіноча благодійність починається вдома. Я звернула увагу, що до чужих дітей ми ніжніші і терпиміші, ніж до власних», - вважає актриса і телеведуча Наталія Сумська.

Галина Лосєва, Благодійний фонд "Батьківська земля", переконана, що жінки вміють робити добро, не чекаючи вдячності – тому вони не вигорають у благодійності. «Якої вдячності чекали жінки, які виносили на плечах дітей-дистрофіків із блокадного Ленінграда, ведучи поряд 9-х своїх власних і розуміючи, що чужі діти – тільки зайві роти? – навела промовистий приклад Галина Лосєва. - Чоловіки - люди не жадібні, але ділові. Їм слід зрозуміло пояснювати, навіщо вам ці гроші на благодійність, якого результату ви прагнете".

А засновниця благодійного фонду іпотерапії «Камелія» Маргарита Ващук заперечила думку про те, що сильна стать – лише інвестор благодійності: «Я навчилася читати людські характери під час моїх благодійних аукціонів. Є чоловіки, щедріші за жінок. Вони готові платити за благодійний лот, а тимчасом дружина зупиняє щедрість, згадуючи, що на ці гроші можна купити собі нові діаманти чи сукні. Є жінки, які приходять на аукціон лише для того, щоб покрасуватись і попіаритися. Таких я вношу в чорний список і більше на аукціони не запрошую».

«Жінки перегнали чоловіків в усіх сферах, крім стратегічного планування, - розповіла про результати свіжого дослідження генеральний директор компанії «Amway Україна» Надія Васильєва. - Причин дві: жінка не хоче ризикувати; їй не цікавий імідж стратега».

Єдиний представник чоловічої статі на тематичній зустрічі - Сергій Решетов, експерт Фонду сприяння демократії Посольства США в Україні - уже звик, що на зустрічі громадських діячів приходять переважно діячки. «Чоловіки там, де політика, де гроші. Благодійність тримається на тендітних жіночих плечах", - переконаний Сергій Решетов.

 

 

Що потрібно жіночій благодійності і де це взяти?

Ситуацію з фінансуванням жіночих ініціатив у світі окреслила Наталія Карбовська (Український жіночий фонд) на основі даних дослідження Асоціації прав жінок у розвитку (AWID) «Де знаходяться гроші для захисту прав жінок?»

Жіночі організації у світі почали бурхливо розвиватися з 2005 року. Однак їхній бюджет залишається порівняно маленьким. Основні донори - приватні. Нові джерела фінансування гендерних питань, на переконання Наталії Карбовської, з’являються завдяки тому, що про жіночі проблеми, а заразом про благодійні ініціативи з їх вирішення, почали багато і професійно писати у ЗМІ по всьому світу. «Багато міжнародних донорських організацій переконані, що безліч соціальних проблем можна вирішити, інвестуючи в жінок. Норвегія, Швеція, Іспанія, Голландія мають державні програми фінансування жіночих фондів. На жаль, жодна копійка до українських жіночих організацій не потрапила», - зазначила доповідачка. Вона порадила громадським і благодійним організаціям ставитися до своєї роботи, як до бізнесу – тоді успіх не забариться.

Цю думку розвинула і Маргарита Ващук, яка не зі слів знайома з психологією та підходом до справи людей бізнесу: «Більшість організаторів благодійних аукціонів наступають на одні й ті ж граблі: не мають бізнес-підходу. Коли ви заявляєте про бажання реалізувати проект, ви повинні чітко знати необхідну суму. Найкращий спосіб знайти донорів - передплатіть журнал Forbes. Через інтерв'ю легко визначити людей, з якими у вас збігаються цінності. Уявіть себе на місці того, до кого йдете з пропозицією підтримати благодійний проект. Цікавтеся, чим живе компанія».

Непрофесійні представники благодійного світу часто спамлять бізнес-компанії масовими розсилками, а в індивідуальних зверненнях плутають назву компанії чи не знають імені її керівника, розповідає спеціаліст із корпоративних справ компанії "Емвей Україна" Олена Якимчук: «Звертаючись до бізнесу, добре готуйтеся. Ім'я зірки не вирішальне. Ми не змінюємо партнерів часто, адже прагнемо тривалої співпраці на основі спільних цінностей». За словами Олени Якимчук в очах ділових людей найпереконливіше виглядають партнерські проекти, до яких залучені різні сектори суспільства: «Засновники компанії Amway кажуть: "Бізнес не може бути успішним у неуспішній країні". Тому компанії, налаштовані на тривалу роботу в регіоні, соціальні питання підтримують. Коли компанія обирає проект для підтримки, ми прагнемо не передачі грошей, а синергії», - запевнила представниця "Емвей Україна".

Галина Лосєва із Благодійного фонду "Батьківська земля" також закликала не варитись у власному соку, а шукати однодумців: "Благодійність стане ефективною, коли зацікавить більшість населення. Коли ми щодня будемо турбувати депутатів, виступати у ЗМІ, нагадувати кожній людині: нагодував свою дитину - згадай про десятки голодних».

Український жіночий фонд провів опитування, в якому 47% респондентів відповіли, що ширше залучення жінок до політики сприяло б ефективнішому розв'язанню соціальних проблем в Україні. Сергій Решетов (Фонд сприяння демократії Посольства США в Україні) розповів, що два роки поспіль фонд підтримував жіночі питання, зокрема проект "Жінки в політиці". Тож одна з порад, як залучити ресурси на жіночі питання – самим жінкам проникати у сфери, де можна впливати на політику, формувати суспільну думку.

Заступник директора МБФ «Відродження» Інна Підлуська розповіла, що до 2003 року у фонді була програма "Жінки в суспільстві". Нині філософія змінилася, і у «Відродженні» не розділяють пріоритети за гендерним чи віковим принципом. «Ми хочемо бачити проекти, які створюють рівні можливості і живуть довго після того, як закінчується фінансування від фонду. Підтримка освіти, дітей - це не лише жіноче питання. Є категорії, з якими ніхто не хоче працювати: ВІЛ-інфіковані жінки, які народжують дітей, працівниці секс-індустрії. Фонд "Відродження" підтримував такі проекти в рамках програм "Верховенство права" та "Громадське здоров'я". У суспільстві є прагнення зсунути жінок "на кухню", подалі від проблем політики, права, бізнесу. Тож шукайте для своїх ідей можливості в межах наявних програм - і гроші на добру справу завжди знайдуться".

Тетяна Верлока (компанія Avon) поділилася враженнями від міжнародної конференції проти гендерного насильства, яка проходила у США, і засвідчила, що головне для отримання ресурсів – це вмотивованість: «У Конго, де постійно війна, одна жінка віддала свій будинок під притулок для жертв насильства військових. Там живе понад 60 сімей, де діти народжені від гвалтівників. Крім даху над головою, благодійниця дає жінкам уміння любити цих дітей». Між іншим Тетяна Верлока зазначила, що на цій конференції була представлена лише 1 жіноча організація від України, тож про більшість гендерних ініціатив та успішних історій з нашої країни світ не знає. «Якщо ви хочете більше фінансування, вам потрібен активніший піар, заявляйте про себе», - стимулювала представниця Avon.

Координатор Ecpat у країнах СНД Ольга Швед розповіла про особистий досвід допомоги сироті: "Починаючи займатися благодійністю, з’ясуйте деталі. Мало хто знає, що більшість дітей у дитбудинках самі готові пригостити вас цукерками. Їм не потрібні брендові, дорогі, але вживані речі. Вони хочуть - нехай китайську синтетику з ринку - але нове, з цетликами. У дитбудинку вам цього ніхто не скаже. Але поцікавтеся відверто, яка допомога потрібна, перш ніж її надавати".

 

Далі буде…
Тематична зустріч про жінок, які просувають благодійність і про благодійність, яка робить жінок сильними, пройшла в Україні вперше. ЇЇ учасниками стали представники донорських організацій, які підтримують жіночі питання, успішні жінки з політики, дипломатії, бізнесу, громадського сектору, освіти, науки, журналістики, мистецтва. Багато із запрошених з різних причин не змогли прийти. Однак уже наступного дня Український форум благодійників отримав листи і телефонні дзвінки, в яких жінки-благодійники, журналісти жіночих та ділових видань просили запрошувати їх, якщо тема матиме розвиток. Отже, далі буде.

Тематична зустріч «Жінки та благодійність» відбулася за підтримки членів Українського форуму благодійників: Фонду “Обдаровані діти – майбутнє України” та Українського жіночого фонду, а також компанії "Емвей Україна" (Amway).

Фоторепортаж тематичної зустрічі «Жінки та благодійність»

Більше фото в наших альбомах на Фейсбук-сторінці УФБ
 

ДОДАТИ КОМЕНТАР
Також ви можете
+ Додати новину
 
 
ПІДПИСКА
на електронні видання Форуму
"Хроніки благодійності" та "ФІЛАНТРОскоп"
 
 
Оберіть, будь ласка, категорію підписувачів, до якої вас віднести:
  • Виділити всі
 
 
 
 
 
 
ЧЛЕНИ УКРАЇНСЬКОГО ФОРУМУ БЛАГОДІЙНИКІВ
{* *}